Erkki Kurenniemi

  • Artist
  • Scientist

Erkki Kurenniemi er født i 1941 i Hämeenlinna, Finland. Han er pioner indenfor elektronisk musik og med hans studier i matematik, teoretisk fysik, filosofi og kernefysik, grundlagde han i 1961-62 et elektronisk musikstudie ved afdelingen for musikvidenskab ved Helsinki Universitet. I sit arbejde med mediekunst, happenings og kortfilm byggede Erkki Kurenniemi adskillige elektroniske musikinstrumenter til ham selv og andre, blandt andet Ralph Lundsten (svensk komponist), Osmo Lindeman (finsk komponist) og M. A. Numminen (finsk kunstner). I starten af 1970erne udviklede han desuden en serie af digitale synthesizere kaldet DIMI. I 2003 modtog Erkki Kurenniemi en pris fra Finlands uddannelses- og kulturministerium, mens han i 2004 blev valgt som æresdoktorand ved Universitet for Kunst og Design i Helsinki, og i 2011 modtog han en medalje fra Løvens Orden overrakt af Finlands præsident Taria Halonen.

Erkki Kurenniemi er bedst kendt for at designe elektroniske instrumenter, hvoraf mange af dem var interaktive og meget fremsynede. Igennem adskillige af sine designs og ideer forudså han mange af nutidens moderne studieudstyr og
produktionsprocesser indenfor musik: Eksempelvis med maskinerne Dimix og Dimi-6000, som var forstadier til digitale mixere og mikrocomputere. Med sine ideer fra 1968 vedrørende distribution af computermiljøer, var han forud
for den netværksbaserede musikproduktion, som eksisterer i dag. Han eksperimenterede også med mange ukonventionelle brugerflader for at muliggøre at menneskelige følelser kunne blive oversat til musik mere direkte, end ved
brug af konventionelle musikinstrumenter. I en tid med store hovedcomputere byggede Erkki Kurenniemi kompakte apparater, der både kunne programmeres og styres direkte. Det muliggjorde improvisering, hvilket var umuligt med de konventionelle computere på daværende tidspunkt.

I 1972 dannede han et lille musikstudie på Helsinki Universitet. Studiet havde traditionelt studieudstyr som båndoptagere og VCS 3 synthesizere (1970- ), men kernen i studiet var unikt. Her fandtes udstyr bygget af Kurenniemi
selv: Integrerede synthesizere og DIMI-X, specielt DIMI-A, gav studiet en speciel lyd. Hans studie var samtidigt med musikere og kunstnere som Donald Buchla (Buchla elektroniske instrumenter), Ralph Lundsten i Stockholm (Andromeda studie), Max Mathews (Musik syntese sprog, Groove real-time system), Robert Moog (Moog
synthesizere), og Peter Zinovieff i London (EMS synthesizere og studie). I dag udgør hans bane- brydende ideer og maskiner inspiration for nye generationer af lydkunstnere verden over.

Kurenniemi var og er i sandheden en visionær figur. Sideløbende med hans projekter, dokumenterede han manisk alle sine hverdagsaktiviteter, som udviklede sig til en massiv mængde af lyd-, billede- og tekstmateriale. Erkki Kurenniemis besættelse af at arkivere sit liv var ikke et udtryk for narcissisme, men for en udvikling
mod en kunstig bevidsthed. Noget han mente kvantum computere ville kunne hjælpe menneskeheden med at opnå i fremtiden. Denne ’back-up’ skulle bruges til at overføre Erkki Kurenniemis liv til digital form, så det 20. og 21.
århundrede vil kunne blive rekonstrueret i 2048, måske endda på en anden planet.

Related