Til dette seminar fortæller Ida Bencke og Mikkel Krause Frantzen om deres kommende forskningsprojekt i omsorgsgenrer- og praksisser i kunsten i skyggen af klimakrisen. Under det græske ord for husholdning, Oikos, undersøger projektet forholdet mellem krise og omsorg i udvalgte samtidsværker med et særligt fokus på kunst, der ikke kun repræsenterer omsorg, men også udøver eller performer omsorg. Her er det kommende kunstprojekt Hosting Lands, som for nyligt har modtaget Bikubenfondens udstillingspris Vision, hvor Ida Bencke er en del af det kuratoriske kollektiv, et fremtrædende eksempel.
Seminaret afholdes af forskningsprogrammet Contemporary Aesthetics & Technology i samarbejde med Kunsthal Aarhus i anledningen af kunsthallens aktuelle udstillingsprojekt ’Museum for fremtiden’, kurateret af ph.d.-stipendiat Anders Thrue Djurslev, hvor det 21. århundredes kriselandskab og aktuelle æstetiske forhandlinger af omsorgspraksisser også er centrale tematikker.
Efter en kort introduktion og Ida Bencke og Mikkel Krause Frantzens præsentationer er der mulighed for at stille spørgsmål i en fælles samtale modereret af Anders Thrue Djurslev.
Ida Bencke er kurator, redaktør og medstifter af Laboratoriet for Æstetik og Økologi. Benckes kuratoriske praksis er kendetegnet ved eksperimentelle og interdisciplinære udstillingsformater og spekulativ feministisk æstetik. Det kommende udstillingsprojekt Hosting Lands (hostinglands.dk) undersøger muligheder for at skabe infrastrukturer og holde rum for andre fortider, nutider og fremtider gennem kunstneriske, kollektive og stedsansvarlige praksisser. Bencke er især interesseret i marginaliserede æstetiske praksisser, håndarbejdet og ikke-vestlig æstetik i et kuratorisk forskningsarbejde, der undersøger radikale kollektivitets- og generøsitetsformer gennem eksperimenterende kunstformater.
Mikkel Krause Frantzen er litterat, kritiker, oversætter og postdoc ved Københavns Universitet. Han er forfatter til bøgerne Klodens fald – Æstetiske og økologiske perspektiver på olie, plastik og andre hyperabjekter (Laboratoriet for Æstetik og Økologi, 2021), Going Nowhere, Slow – The Aesthetics and Politics of Depression (Zer0 Books, 2019), En fremtid uden fremtid – Depression som politisk problem og kunstens alternative fortællinger (Informations Forlag, 2018) og Lars Skinnebach – en monografi (Arena, 2013). Frantzens forskning undersøger nutidens psykopotalogier i litterær og kulturel produktion under kapitalismen, og han skriver om sorg og omsorg, depression og håb i skyggen af den accelererende økologiske katastrofe.