PERFORMANCELITTERATUR #7: MARIANNE LARSEN OG HARALD VOETMANN

Performance
Fri entré
Sprog: Dansk
Billede: Harald Voetmann. Foto: Sara Galbiati.
Billede: Harald Voetmann. Foto: Sara Galbiati.
Billede: Marianne Larsen. Foto: Klaus Holsting.
Billede: Marianne Larsen. Foto: Klaus Holsting.

Den litterære performance og oplæsningen til litteraturarrangementer har siden begyndelsen af 00’erne fået større og større betydning for det litterære felt. Med oplæsningsrækken PERFORMANCELITTERATUR på KUNSTHAL AARHUS præsenteres en række forfattere, der på forskellig vis har haft betydning for litteraturarrangementet, eller som markerer en særlig stemme på den danske oplæsningsscene. Til syvende arrangement i rækken præsenteres de to prisvindende digtere Marianne Larsen og Harald Voetmann.

Marianne Larsen (f. 1951) debuterede med digtsamlingen ’Koncentrationer’ på Borgens forlag i 1971, og har siden udgivet flere end halvtreds værker. Mariannes digte formår at krops- og bevidstlighedsgøre både den lyriske sætning og rytmik, og i en uventet lommelygtepegning opstår der i hendes digte hidtil ukendte dimensioner og forbindelser mellem sproget, minderne og virkeligheden. Senest, i 2021, udkom digtsamlingen ”den morgen jeg tilfældigvis ikke var et insekt i september” på Asger Schnacks Forlag, for hvilken Marianne modtog både Kritikerprisen og Frit Flet-prisen. I 2022 modtog hun Det Danske Akademis Store Pris.

Harald Voetmann (f. 1978) debuterede med kortprosasamlingen ’Kapricer’ i 2000, og er brudt drypvist igennem siden bl.a. med de tre anmelderroste, historiske romaner ’Vågen’, ’Alt under månen’ og ’Fristelser’ og digtsamlingen ’Amduat – en iltmaskine’. Haralds tekster præges af et sammenstød mellem den dunstende bulnede kropslighed, den blanke kugleformede naturvidenskab, det klægt medrivende og klamme ved menneskedyrets bevidsthed og Historiens endeløse kværnen. Han er optaget af ældre tekstgenrer, -strukturer og tankegods fx fra Antikken og den europæiske Middelalder. Senest, i henholdsvis juni og august 2022, udkom novellesamlingen ’Parasitbreve’ og digtsamlingen ’Hetærebreve’.

Link til arrangementet: https://www.facebook.com/events/789032542310419

Arrangementet er en del af projektet Performancelitteraturen: Scene og arkiv, der igennem forskellige tiltag har til formål at undersøge, hvad litteraturoplæsningen kan som litterær udtryksform og sikre at den dokumenteres og bevares for eftertiden. Projektet er støttet af Statens Kunstfond og Aarhus Kommune, og afvikles i samarbejde med KUNSTHAL AARHUS og Det Kongelige Bibliotek.