Talk af Frida Sandström: “The Critics’ Critics”

Fri entré
Sprog: Engelsk

Du inviteres til en talk med forsker og kunstkritiker Frida Sandström, som en del af programserien Experts of the Undercommons arrangeret af forfatter, forsker og redaktør Tobias Dias, postdoc ved Aarhus Universitet, i samarbejde med Kunsthal Aarhus.

Det er gratis at deltage, men vi anbefaler at sikre sig en plads ved at booke en gratis billet på Billetto.
Tilmeld dig gratis her.

Om eventet

I 1965 publicerede den amerikanske kunstkritiker og lesbiske aktivist Jill Johnston klummen “Critics' Critics” i modkulturmagasinet Village Voice. Hendes budskab var enkelt: kunstkritik er for individualistisk. Denne talk låner Johnstons titel og fokuserer på en såkaldt 'kritikkens krise' som vi ser i dag, men som i en vis forstand allerede kulminerede omkring 1968. Samtidig med de sociale opstande på dette tidspunkt opstod en konflikt mellem kritikerens og kunstnerens formelle og sociale subjekter. Gennem en beskrivelse af denne konflikt som kritikerens 'dobbeltkarakter' kommer vi til at diskutere, hvordan kunstkritik kan blive mobiliseret imod sig selv. Det afgørende spørgsmål er her, hvorledes en sådan selvkritik kan belyse de sociale relationer som kritikken forudsætter eller udelader, uden samtidigt at reproducere denne dynamik i sin egen praksis. Hvem er kritikernes kritikere?

Biografi

Frida Sandström er kunstkritiker og ph.d.-studerende i Moderne Kultur på Institut for Kunst- og Kulturvidenskab på Københavns Universitet. Hun arbejder pt. på en ph.d.-afhandling med titlen “The Critics’ Critics. Disintegration, Deculturalization, and Objection of Art Criticism in 1969.” Hendes forskning fokuserer på kunstkritikkens sociale kritik hos Carla Lonzi, Jill Johnston, og Adrian Piper mellem 1955-75. Ved siden af sin forskning har Sandström været en del af et kollektivt forskningsprojekt om “The promise and compulsion of art criticism’s universalism,” sammen med James Day, Fredrik Svensk og Mikkel Bolt, der resulterede i to symposier (2020-2021). Fra efteråret 2021 til foråret 2022 var Sandström visiting research student på Centre for Research in Modern European Philosophy, Kingston University i London. I efteråret 2023 vil hun være visiting researcher på det Svenske Institut i Rom og på Roma Tre. Sandström er for tiden gæsteunderviser i Samtidig Kunstteori på Det Kongelige Kunstakademi i København. Hun har førhen undervist på Institut for Kunst- og Kulturvidenskab på Københavns Universitet, Kunsthögskolan på Umeå Universitet, Konstfack – University of Arts and Crafts, og Gerlesborgsskolan. Siden 2015 har Sandström været bidragende redaktør på Paletten Art Journal (SE). Hun skriver ofte kunstkritik for magasiner som Art Forum, Camera Austria og Frieze og har publiceret bredt i svenske og internationale aviser, tidsskrifter og kataloger. Sandström har derudover skabt interdisciplinære programmer og udstillinger såsom: “Resonans. Electronic Music and Performing Arts,” (Moderna Museet Stockholm 2018) “Life Choreographies. Infrastructures for a Livable Life,” (Public Art Agency, Stockholm 2019) og “Instant off Grid” (Vita Kuben, Norrlandsoperan 2020).

Støttet af

Billede: Andy Warhol, Jill Johnston Dancing, 1964, 16mm film, sort-hvid, stumfilm, 20 minutter med 16 billeder i sekundet © The Andy Warhol Museum, Pittsburgh, PA, Carnegie Institute. Alle rettigheder forbeholdes. Stillbillede med tilladelse fra Andy Warhol Museum.
Billede: Andy Warhol, Jill Johnston Dancing, 1964, 16mm film, sort-hvid, stumfilm, 20 minutter med 16 billeder i sekundet © The Andy Warhol Museum, Pittsburgh, PA, Carnegie Institute. Alle rettigheder forbeholdes. Stillbillede med tilladelse fra Andy Warhol Museum.
Dokumentation af udstillingen af Jill Johnston: The Disintegration of a Critic i Bergen Kunsthal, 2019. Foto: Thor Brødreskift.
Dokumentation af udstillingen af Jill Johnston: The Disintegration of a Critic i Bergen Kunsthal, 2019. Foto: Thor Brødreskift.