Laetitia Paviani & Camilla Wills
BABY DOC Rip Currents, Permanent Dew

Kunsthal Aarhus præsenterer nyt udstillingsprojekt af Laetitia Paviani (FR) & Camilla Wills (UK).

I foråret 2016 påbegynder Kunsthal Aarhus en ny serie af solo-udstillinger i kunsthallens Galleri 1. Programmet med titlen BODY BODY har fokus på ung international samtidskunst og præsenterer fire udstillinger af yngre samtidskunstnere, der alle interesserer sig for aktuelle temaer som performativitet, krop og sociale fællesskaber, digitalt såvel som fysisk. Udstillingsprogrammet er skabt af Jacob Fabricius, ny kunstfaglig direktør i Kunsthal Aarhus.

De første kunstnere i udstillingsrækken BODY BODY er duoen Laetitia Paviani (FR) og Camilla Wills (GB), der samarbejder om magasinet BABY DOC. Magasinet er et symbiotisk projekt mellem to kvinder og handler om at dele tanker, viden og venskab. Projektet BABY DOC Rip Currents, Permanent Dew er refleksioner over, hvordan vi vokser op, skaber identitet, kopierer vores omgivelser og gennemgår forskellige stadier af magt og afmagt. Med BABY DOC Rip Currents, Permanent Dew får publikum indblik i det tredje nummer af magasinet og dets verden af fiktion, politik, poesi, kunst og personlige oplevelser – præsenteret i form af en udstilling og et magasin.

A little magazine is like the start of a river. Sometimes you see a river alongside a mountain and it looks like nothing ― it’s only trickling. Think of Holderlin’s poem about the Rhine. What I like most about that poem is the beginning ― he starts in a little crevice, like a little hole, at the beginning of the Rhine. That they rarely last is almost part of their nature. They are not meant to last. They are meant to follow a person’s impulse, to gather works, which may become literature much later. In this way, small magazines are full of hope.
- Etel Adnan, Bidoun.org

Laetitia Paviani og Camilla Wills beskriver projektet således:

Galleriets dør tænkes her som et hul eller et sug. Hvis døren (sikkerhedsforanstaltningen) åbnes, vil alle genstandene i rummet blive suget ud, ligesom på et fly. Hvilken bevægelse sker der ved dette luftskifte, denne udblæsning, dette sug (usikkerhed)? Vi har skabt en strømflod – en RIP-tide – af små, dekorative padler, der strømmer ud fra én af dørene. Nogle af disse brugbare padler er fremstillet af træ og fuldt funktionsdygtige, mens andre er efterligninger støbt i gips. Disse gipskopier ville opløses i vand, ligesom en aspirin. En række andre genstande suges ind i den anden døråbning: gennemsigtig olie (som en art permanent dug) og akryltryk på papir, der viser kvinder, som arbejder ved gammeldags Apple-computere. Trykkene indarbejder også sætninger fra Moder Teresas såkaldte ’mørke breve’ om hendes troskriser. Disse troløse værker hænger i lav højde, udsatte og svævende. Bidragyderne Camille Roy og James Whittingham er begge repræsenteret i udstillingen som farverige smil, der udveksles midt i den uophørlige strøm af sort og hvidt. Hvori vi omskaber tanker til objekter og objekter til sprog. Rum bliver tid, sted bliver tanke. Lucky 22 x

BABY DOC er et magasin, som vokser sig større med hver enkelt udgave. Det er udtænkt og redigeret af Laetitia Paviani og Camilla Wills. BABY DOC er en dobbelt krop, der rummer både BABY DOC som sårbarhed (skabelse) og BABY DOC som brutalitet (militærdiktator). Hvert enkelt nummer udgives i forbindelse med en udstilling, der skaber en kontekst for magasinets flydende format. Magasinet afsøger også, hvordan man kan give en forlagsvirksomhed og udgivelsespraksisser en rumlig form, samt hvordan det at skabe kan blive genopfundet gennem mekanismer, der er indlejret i udgivelse og distribution (cirkulation/flow). Eller mere præcist de kvaliteter, som hører under feministiske eller queer udgivelsespraksisser.

BABY DOC-bogen kan købes i caféen til kr. 50.

Camille Roys seneste bog er Sherwood Forest, udgivet på Futurepoem (2011). Roy har undervist i ”creative writing” i mange forskellige genrer og formater på flere forskellige institutioner, senest på San Francisco State University. Jeg underviser ikke "creative writing" længere. Jeg er ved realisere et computersprog til kunstig intelligens og maskinel læring kaldet Inkling. Computervidenskab og computersprog har længe haft min interesse.

James Whittingham er kunstner og bor og arbejder i London. Hans seneste udstillinger og udgivelser tæller The Worsening Situation på Penarth Centre, London og Drones & Dresses, under udgivelse på OCR.

Udstillingsperiode: 20. april–12. juni 2016
Fernisering: 20. april kl. 17
Åbningsperformance: Laetitia Paviani og Camilla Wills

Udstillingen er støttet af Statens Kunstfond, Det Obelske Familiefond og Aarhus Kommune