Kim GORDON / YANG Minseung / Elias Bender RØNNENFELT / Mark von SCHLEGELL / Andrés Felipe SOLANO
En Bid af Busan Biennalen 2020

Carey Young, The Vision Machine, video still, 2020, © Carey Young. Courtesy Paula Cooper Gallery, New York.⁠
Carey Young, The Vision Machine, video still, 2020, © Carey Young. Courtesy Paula Cooper Gallery, New York.⁠
Kim Gordon, July 24, 2020, 2020, videostill, 6.min, 53sek. Courtesy 303 Gallery, New York.
Kim Gordon, July 24, 2020, 2020, videostill, 6.min, 53sek. Courtesy 303 Gallery, New York.
Jang Minseung, Voiceless-pitch-dark, 2014, videostill, 25min, MOCA Busan Collection.
Jang Minseung, Voiceless-pitch-dark, 2014, videostill, 25min, MOCA Busan Collection.

Det var nærmest en cirkel, der sluttede, da vores kunstfaglige direktør Jacob Fabricius i november bragte tre videoværker fra Busan Biennalen 2020 hjem til Kunsthal Aarhus. Gennem de seneste har Jacob Fabricius og Kunsthal Aarhus opbygget et ganske særligt forhold til Sydkorea og den sydkoreanske scene for samtidskunst. En udveksling, som med denne udstilling skulle manifestere sig på ny...

... men vi nåede kun et enkelt kapitel af udstillingen En udstilling i tre kapitler: Værker fra Busan Biennalen af Carey YOUNG, Kim GORDON & JANG Minseung / 전시 세 편: 캐리 영, 킴 고든, 장민승 - 부산비엔날레로부터 før Danmark lukkede ned.

Kunstnerisk fortolkning var hovedtemaet for Busan Biennalen 2020. Mens vi venter på at genåbne, har vi derfor valgt at lave en fortolkning eller oversættelse af den udstilling, vi i forvejen havde fortolket – vi har gjort resten af udstillingen plus musikalske og literære akkompagnementer frit tilgængelig på vores forside i hele marts.

Program:

01.03.–07.03. / Kim GORDON, July 24, 2020, 2020

08.03.–14.03. / JANG Minseung, Voiceless-pitch-dark, 2014

15.03.–21.03. / Elias Bender RØNNENFELT (Iceage), koncert i Kunsthal Aarhus, 02.11.2020

22.03.– 26.03. / Mark von SCHLEGELL læser novellen Busan in Rose

27.03.–31.03. / Andrés Felipe SOLANO læser novellen We’ll All End Up Rocks in a Lake

Kim GORDON, July 24, 2020, 2020

Kim GORDON er kunstner, forfatter og stiftende medlem af New Wave-bandet Sonic Youth. Hendes visuelle praksis, der omfatter både maleri, skulptur, video, performance og design, kan defineres som en overfladens morfologi. Hendes værk styres af mottoet ”det udvendige er det indvendige, og det indvendige er det udvendige” (en omskrivning af én af Gordons sange fra 1995, ”Panty Lies”, der selv var inspireret af et Andy Warhol-citat, hvor han siger, at ”popkunsten tog det indvendige og gjorde det udvendigt. Den tog også det udvendige og gjorde det til noget indvendigt”). Kim Gordon ville egentlig have skabt et nyt værk til Busan Biennalen 2020 helt selv, men på grund af Covid19 kunne hun ikke rejse til Sydkorea for at vælge skuespillere og locations på stedet.

I stedet sendte Gordon en række instrukser til udstillingsholdet i Busan. Gordon bad teamet om aktivt at bruge deres hænder, øjne og ører og være med til at researche og optage hendes nye film, July 24, 2020. Hun sendte korte beskrivelser og instruktioner som f.eks.: ”En gyde, gerne bag en restaurant eller et smalt stræde med nudelstande i den gamle del af byen. En ung mand/dreng og pige iført denimjakker ser på hinanden; så kysser de. Drengen har en cigaret siddende i munden uden at tænde den; han giver den derefter til pigen. Drengen kører med bus. En kvinde med lange ben spiser en doughnut. En gammel kvinde, der spiser nudler. En dreng, der sover. Gå gennem det store indkøbscenter og film butikkerne osv.; det kunne godt være længere, måske 10 minutter […] ”.

Disse scener skulle filmes med en smartphone i Busan i Sydkorea. Én af kuratorerne, JiYeon Seong, bad en række venner om at være med, fandt passende locations og filmede det hele med sin telefon. Hun sendte alle optagelserne til Gordon, som derefter redigerede dem sammen med sine egne klip fra Californien og lagde lydsiden på. Værket lægger sig i forlængelse af punkbevægelsens gør-det-selv-tankegang, og Gordons særlige humor ledsages af en rå æstetik, der resulterer i en hallucinerende film. Den underspillede teknik har en fremmedgørende effekt: Gordon forvandler både det fysiske og det sociale landskab og får det til at tale hendes poetiske sprog.

Kim GORDON (f. 1953, USA), July 24, 2020, 2020
En-kanalsvideo, farve, lyd, 6:53 min.
Courtesy kunstneren and 303 Gallery, New York. Videooptagelser af JiYeon Seong / Kim Gordon

En udstilling i tre kapitler: Værker fra Busan Biennalen af Carey YOUNG, Kim GORDON & JANG Minseung / 전시 세 편: 캐리 영, 킴 고든, 장민승 - 부산비엔날레로부터

Words at an Exhibition 《열장의 이야기와 다섯 편의 시》 an exhibition in ten chapters and five poems var titlen på Busan Biennalen 2020, hvor Jacob Fabricius (kunstnerisk leder på Kunsthal Aarhus) var kunstnerisk leder i 2019–2020

Carey YOUNG, The Vision Machine, 2020

Hvordan ville det være, hvis den visuelle kultur blev produceret og kontrolleret af kvinder? YOUNG fremkalder visionen om en kvindelig verdensorden ved at undersøge blikket, kvinder og magt og ved at filme kvindelige fabriksarbejdere hos SIGMA Corporation, en af de største producenter af linser til både fotografi, avanceret videoudstyr og filmproduktion

JANG Minseung, Voiceless-pitch-dark, 2014

JANG Minseung arbejder på tværs af forskellige discipliner, herunder skulptur, møbeldesign, fotografi, video og lyd. I alle sammenhænge beskæftiger han sig med spørgsmål om sted såvel som kulturelle og sociale problemer

Jacob Fabricius, kunstfaglig direktør, vil gerne takke:
Generaldirektør KIM Seongyoun. Administrende Direktør LEE Sangsub. UdstillingsteamlederLEE Seolhui. Udstillingsholdet: CHO Hyesu, CHUNG Pooluna, JANG Yoojin, KIM A Young, SEONG JiYeon og WOO Jihyun. Udstillingssupport teamleder HONG Jiyoung, HAN Hyemi, LEE Jieon og LEE NaJeong. Generelle anliggender CHOI Minseok, KANG Woogyu, KIM Bomi og KIM Sujin. Og sidst men ikke mindst billedkunstnerne, forfatterne og musikerne, som alle troede på denne idé og gjorde Busan Biennalen og Words at an Exhibition 《열 장의 이야기와 다섯 편의 시》 an exhibition in ten chapters and five poems mulig og exceptionel.

Støttet af