Udstillingen Spectacles without Objects beskæftiger sig i tekst, billeder og lyd med specifikke eksempler på utopiske performances fra fortiden – vel at mærke længe før det tyvende århundrede, som den moderne kunsthistorie typisk betragter som performancekunstens oprindelsespunkt. Performancekunstens arkæologi er et absolut relevant emne i vor tid, ikke mindst fordi, den beskæftiger sig med tiltag, der fandt sted inden for samfund og grupperinger, der stræbte efter at ændre samfundsmæssige og sociale strukturer og forhold – at ændre selve mennesket.
De to unge kunstnerne bruger historisk rekonstruktion som greb, både som personlig praksis (de har arbejdet med individer og foreninger, der rekonstruerer og genopfører historiske begivenheder) og som institutionel praksis på museerne. De bruger tekst, billeder og musik til at fremmane tanker og ideer. Men den egentlige rekonstruktion finder ikke sted i disse billeder eller genstande eller performances; den finder sted i krydsfeltet mellem alle disse elementer i en slags trianguleringsproces. Den egentlige rekonstruktion sker et andet sted: i beskuerens sind.
Spectacles without Objects, som blev produceret af Centre Georges Pompidou og tidligere har været udstillet på udstillingsstedet CNEAI i Frankrig, kommer til Kunsthal Aarhus i en udvidet version og i form af en installation, som blandt andet rummer en bog, et vinylalbum og en performance med lokale Aarhus-borgere.
Publikum kan opleve tre ugentlige performances á cirka 15 minutter:
Onsdage kl. 19.00
Lørdage kl. 14.00
Søndage kl. 14.00
Bogen er en fragmenteret fortælling i tre kapitler (“Funambulists and Puritans”, “The Saint-Simonians’ Performance”, “The Dance of the Méditateurs”). Kapitlerne er tæt knyttet til en film (som blev færdiggjort i januar 2016, produceret med støtte fra blandt andet Pompidou-centeret) og til et udstillingsprojekt. Bogen udgives på fransk og engelsk.
Bogen ledsages også af en plade udgivet som vinylalbum. Louise Hervé & Chloé Maillet optog to forskellige sæt sange med koret Camera Sei, der har specialiseret sig i musik fra 1700- og 1800-tallet. Den første serie består af fire sange, der blev skrevet ved den Franske Revolutions begyndelse i 1790. De er forfattet af anonyme sangskrivere i anledning af den første store ”Fête révolutionnaire”. Sangene blev optaget live i Parc Jeau-Jacques Rousseau i juli 2015. Den anden række sange består af fem saint-simonianske sange. Tekst og musik er skrevet omkring 1830 af komponisten Félicien David, som var medlem af sekten. Tanken var at have sange, der passer til døgnets forskellige timer og til alle de aktiviteter, der fandt sted inden for dette politiske samfund: måltider, arbejde, selv astronomi-lektioner. De fleste af sangene er ikke blevet fremført siden da. Sangene blev optaget i et studie på Centre Georges Pompidou i 2014.
Udstillingen er skabt i samarbejde med Rond Point Projects, Marseille.
Udstillingen med Louise Hervé & Chloé Maillet indgår i Jacob Fabricius’ udstillingsserie BODY BODY. Programmet har fokus på ung international samtidskunst og præsenterer fire udstillinger af yngre samtidskunstnere, der alle interesserer sig for aktuelle temaer som performativitet, krop og sociale fællesskaber, digitalt såvel som fysisk.
Udstillingsperiode: 31. august–6. november 2016
Fernisering: 31. august kl. 17