No Lithium, No Work er Maryam Jafris første soloudstilling i Danmark i mere end ti år. Den præsenterer otte installationer, som er skabt i perioden fra 2011 til 2023.
”Ved at integrere forskningsbaserede spørgsmål og tværfaglige processer skaber Jafri værker, der springer rammerne. Med skulptur, fotografi, video og tekst som sine kunstneriske udtryksformer blander hun forskellige genstande i sine installationer og levende billedformater. Hendes praksis er blandt andet funderet i et dybt engagement i de enkelte mediers kvaliteter og muligheder og i perioder med omfattende forskning og planlægning,” siger Seolhui Lee, Kunsthal Aarhus.
Udstillingen indbyder blandt andet til refleksion i forhold til brugen af litium både som behandling af bipolare lidelser og som komponent i genopladelige batterier til alt fra elbiler, smartphones og solpaneler. Ved at udfolde denne dobbelthed gør Jafri os opmærksom på tre former for arbejde: kreativt arbejde, reproduktivt arbejde og industrielt arbejde. Samtidig undersøger hun mental sundhed og forbrugerkultur fra et globalt perspektiv.
Vær venligst opmærksom på, at denne udstilling indeholder udfordrende elementer, der kan virke voldsomt på nogen og særligt på børn. Tak for din forståelse.
No Lithium, No Work indkapsler Jafris praksis og tematiserer både det ”usynlige” arbejde (husholdningsarbejde) og det skjulte arbejde (udlicitering til det globale syd - dvs. produktion). Samtidig kombinerer udstillingen disse typer arbejde med den seneste udvikling inden for identitetsdreven kapitalisme, hvor personificering og ’branding’ gradvist udvisker grænserne mellem arbejde og fritid samt mellem nydelse og ubehag.
Udstillingen folder sig ud i tre gallerier i Kunsthal Aarhus’ stueetage. I galleri 1 bliver vi introduceret for Jafris to seneste værker No Lithium, No Work (2023), der fokuserer på dobbeltheden ved litium, og Love Reborn (2023), der betoner automatisering i kvinders arbejde.
I galleri 2 udstilles værkerne Avalon (2011), Schools/Hospitals/Prisons (2012), Wellness-Postindustrial Complex (2017) og Hi Maryam (2021), og i galleri 3 udstilles Home Office ft. Angola, Iraq, Vietnam, Vicodin (2021) samt værket The Everyday Model (2021). Værkerne inviterer os blandt andet til at tænke over seksualitet, forbrugsgoder og over, hvordan verden understøttes af farmakologi og af tilstedeværelsen af sociale medier.
Maryam Jafri (f. 1972, USA) bor og arbejder i København. I løbet af de seneste tyve år har hun arbejdet med forskellige medier såsom video, skulptur og fotografi. Jafris praksis trækker på forskellige traditioner fra litteratur og teater til bevægelser indenfor popkunst og konceptkunst, som oftest er præget af en skarp, mørk og humoristisk tone.
Hun har haft soloudstillinger på markante internationale museer og kunstinstitutioner, herunder Blaffer Art Museum, Houston (A Broad and Narrow Point, 2021); Institute of Comtemporary Art, Los Angeles (I Drank the Kool-Aid but I Didn’t Inhale, 2019); Contemporary Art Gallery, Vancouver (Automatic Negative Thought, 2019); Van Abbemuseum, Eindhoven (Meditation Square, 2016); og Kunsthalle Basel (Generic Corner, 2015). Hun har deltaget i gruppeudstillinger på bl.a. Munchmuseet, Oslo (Munch Triennial, 2021); Museum of Contemporary Art, Palermo (Blocks, 2020); MACBA – Museum of Comtemporary Art, Barcelona (Undefined Territories, 2019); Athen-biennalen (2018); Riga-biennalen (2018); FRONT International: Cleveland Triennial for Contemporary Art, Cleveland (2018); São Paulo Art Biennial (2016) og den belgiske pavillon på Venedig-biennalen (2015).
Udstillingsansvarlig: Seolhui Lee, Kunsthal Aarhus.
Kurator: Seolhui Lee & Diana Baldon.
Udstillingen er støttet af:
Statens Kunstfond
Aarhus Kommune
Det Obelske Familiefond
Beckett-Fonden
Augustinusfonden
Knud Højgaard Fond
Hoffmann og Husmans Fond