Fra fredag den 6. september udstiller kunstner og iscenesætter Nønne Mai Svalholm syv stærkt symbolske faner af silke i Kunsthal Aarhus Galleri 1. Udstillingen Red Flags udspringer af det koreografiske værk, der blev opført på Aarhus Rådhus i marts 2024 i forlængelse af Kvindernes Internationale Kampdag. Udstillingen sætter fokus på drab og vold mod kvinder i Danmark og består ud over de tre meter høje faner af et soundscape med tre fortællinger og to talks på kunsthallen henholdsvis den 12. og 25. september.
De syv faner er helt centrale i udstillingen og de er placeret på galleriets langside, så de besøgende straks møder en form for rødhvid procession. Fanerne er Svalholms fortolkning af en klassisk fane, og de er sat i et forløb, hvor de gradvist bliver rødere og rødere.
Fanerne er syet af silke, som er et eksklusivt tekstil, der ofte bruges til kjoler, tørklæder og undertøj til kvinder. Det lette silkestof kontrasteres af de høje og tunge stænger med spidse ender, som er tiltænkt at fremstå både insisterende og truende. De hvide faneduge har store røde aftegninger i nøje udvalgte nuancer, og farveforløbet giver klare associationer til vold og blod. Har silken været svøbt om kvinderne, er fanerne et forsvarsvåben eller en form for bevismateriale sat frem foran publikum? Det er spørgsmål, som publikum kan stille sig selv i mødet med udstillingen.
I udstillingen kan man også høre et soundscape med tre fortællinger, som beskriver to drab og et drabsforsøg på kvinder i Danmark i perioden 1992-2016. Fortællingerne er indlæst af Line Vaaben og flettes sammen af en smuk komposition af Katinka Fogh Vindelev.
Red Flags bygger blandt andet på Line Vaaben og Asser Hedegård Thomsens bog En forudsigelig forbrydelse – kvindedrab i Danmark og på Hedegård Thomsens PhD-afhandling Homicide in Denmark 1992-2016, hvor han afdækker alle drab i perioden 1992-2016 i Danmark.
Udstillingen er skabt i samarbejde med Danner, komponist Katinka Fogh Vindelev, forfatter Line Vaaben, Forlaget 28B og kunstnerduen KASPERSOPHIE.
Udstillingen er støttet af Statens Kunstfond, Kunstrådet i Aarhus, Augustinus Fonden og Statens Værksteder for Kunst